Singapore

Fantastisk flott land/by! Rent, vakkert, romantisk og trygt :)

View Susanne og Nils sin langtur '09 on nmyklebust's travel map.

Etter en haltimes tur i taxi kom vi endelig frem. Hotellet var kjempefint, og ligger i den travleste gata i Singapore (Orchard Road).
Vi fikk sjekka inn, og ble fulgt opp til rommet. Akkurat når vi hadde fått satt fra oss bagasjen på rommet ringte Thomas fra MP Asia og lurte på hvor vi var. Det viste seg at han og Ralph (fra Scanvik i Singapore, samarbeidspartnere av MP) var på flyplassen som velkomstkommitè og ville ta imot oss (desverre på feil terminal :p). Vi avtalte dermed at de skulle komme til hotellet og møte oss litt senere, og ta oss med ut for å spise frokost. Vi var begge sliten og følte oss ikke helt fresh etter den lange flyturen, så jeg hoppet i dusjen med en gang. Beina mine var tydelig merket med rutenett-mønster fra fly-strømpene:p
Mens jeg sto der skulle Nils finne frem nøkkelen til bagasjen, slik at jeg hadde shampo og såpe til dusjen, og klær til jeg var ferdig. Den må vi nok ha mista på Heathrow :\. Så det ble litt av et styr å få åpna.Thomas ringte plutselig på igjen og sa de ville være der for å plukke oss opp. Da ble stemninga mildt sagt panisk fra min sin side! "HVA?!! JEG HAR JO IKKE SHAMPOEN MIN ELLER SMINKA MI ELLER NOE?!!!" Jeg tenkte fort og uklart og tok "conditioning shampo"-flaska fra baderomsinnredningen.. DOH! Jeg har seriøst ikke hatt så hverken stort eller umulig hår før som når jeg var ferdig i dusjen, og Nils Ivar sto klar til å gå ned å møte dem når jeg kom ut igjen. "JA, MEN HVA SKAL JEG GJØØØRE DA???" Det endte med at Nils Ivar fant frem multitoolen sin og reiv i hengelåsen til kofferten ga etter og ringene på glidelåsfestene ga etter. Jeg stupte ned i kofferten og sendte Nils Ivar på dør for at de skulle slippe å vente alene nede i lobbyen. I mellomtiden sminka jeg meg så fort som jeg aldri har gjort før. Selvfølgelig fikk jeg ikke føneren til å funke, så jeg "drylte oppi" noen hårnåler, og sprang mot heisen.

Vel nede ser jeg 3 store smil, og gjennsynsgleden hos Thomas og Nils Ivar var ikke å ta feil av :) Vi rusla bort til McDonald's (tenkte det var et trygt "første måltid" i Singapore), men det er seff ikke alltid det samme å stikke på "mekkern" i utlandet som på Moa Amfi :p De hadde bare frokostmeny, og alt var enten egg eller pannekaker som det drypte sirup av:/ Jeg hadde reisemage og bestilte en appelsinjuice og en kaffi ;) Ralph forklarte at det manglet ikke på valgene igrunn, fordi her var jo både "eggs with ham" og "ham with eggs", med et lurt smil ;) etter "mekkern" hadde Nils Ivar så vondt i ribbebeina etter kræsjen med seteryggen på bussen i London, at vi bestemte oss for å stikke på sykehuset for å sjekke om noe var brukket eller bristet. Ikke det at det er så mye å gjøre med det, men vi måtte være sikre pga dykkingen fremover og trykk osv. og dessuten trengte han medisin mot smertene. Ralph kjørte oss til sykehuset, og det første vi måtte gjøre var å gå igjennom en "varmedetektor" ved inngangen som målte om vi hadde feber, og jeg går ut i fra at om vi hadde hatt det så hadde det vært en "schmokk og en schmell" og rett i "karantene" i disse swine-flu-panic tider som vi lever i. Vi måtte gå igjennom mange feberkontroller på vei mot røntgen-avdelinga, og den siste var bare en "febermåler-pistol" som ble retta mot panna mi uten forvarsel og "avfyrt" :p uten videre dramatikk selvfølgelig, men skal ikke nekte på at hjertet hoppa litt når det plutselig sto en fyr og "sikta på meg" på kloss hold uten noe forklaring ;p

Røntgen viste at det ikke var noe brist eller brudd, men at skaden var muskulær og at han hadde en hevelse over ribbebeina. Han fikk utskrevet noe smertestillende og noe som skulle dempe hevelsen, og vi tok taxi tilbake til hotellet og la oss til å sove i et par timer før vi skulle møte hele MP Asia gjengen senere på kvelden og reise på East coast sea food center og spise chilli- og peppercrab mm :D Thomas og Ralph henta oss senere og der var allerede Ronnie og Keith og venta på oss, og rett etter kom Trond fra "Anda Olsen" i Breivika, og Chin (håper jeg har rett navn på henne) som nettopp har begynt å jobbe i MP Asia. Ronnie jobber for Skanvik og Keith er sjefen for MP Asia. Middagen var aldeles nydelig, og gjett om det blir flere ganger til både Singapore og ECSFC :D
Etter en kjempekoslig middag reiste alle unntatt Keith og Thomas hjem, og vi fire reiste på en koslig uteplass med live band og delte noen mugger med "Tiger beer" rundt bordet. :) Vi skravlet om løst og fast, og jeg er virkelig imponert over hvor mye de anstrengte seg for at vi skulle ha det beste oppholdet vi kunne ha! Tuuuusen takk ! etterpå kjørte de oss tilbake på hotellet, men vi ville utforske litt på egenhånd, og reiste ut igjen litt etterpå. Da fikk vi se litt andre sider av Singapore, men jeg tror ikke vi var på de "værste plassene", om dere skjønner. Vi var innom en bar der det var 20 jenter og 2 gutter (3 med Nils Ivar), og de 2 mannfolkene så ut til å trives for å si det mildt:p Det virket som om de respekterte at Nils Ivar var sammen med meg, og egentlig så fikk jeg følelsen av at de dansa og svingte seg i stengene like mye for meg og for seg selv, som for mannfolka. Anyways, så var jeg en erfaring rikere, og jeg lærte også at i Asia er det ikke like lett å skille mellom jenter og gutter som kler seg ut som jenter ;)

Dagen etter skulle vi opp litt tidlig å få omvisning på Mp Asia og spise lunch med "gutta" der.
Jeg var i helt elendig form når jeg våkna, og bestemte meg der og da for at jeg ikke skulle drikke så mye en eneste dag til så lenge vi var i denne varmen, og dessuten at jeg skulle bli flinkere til å både spise mer og drikke _mye_ mer vann.. Jeg var kjempedårlig hele besøket og det toppa seg når vi skulle spise lunch på et food-center i nærheten og jeg måtte "smug-brekke" meg gjennom alle luktene i 35grader.
Der var noen spennede retter der, og bl.a. krokodille og hai sto på menyen. :)
Jeg hadde liksom tenkt at jeg måtte få i meg noe mat, men ingenting av kraftig kost frista, og siden jeg er svært "lettspydd", så bestilte jeg suppe, selv om alle de andre delte på 2 forskjellige retter. Suppa kom, og den lukta glemmer jeg _aldri_... Helt blank suppe med uidentifiserte grønnsaker i frista ikke akkurat særlig når spyet nærmest lå i munnen allerede når vi kom. Jeg drakk små super med vann, men det gikk som det måtte gå; jeg måtte trippe i full fart ut på dassen (som var i bakgaten bak senteret) og spydde en handfull på vei inn og spurta inn på nærmeste bås og satt på huk fremfor skåla og bælja sort (?) spy i stooore mengder. Midt i spyinga skjedde noe av det ekleste jeg har opplevd.. Doen var auto-flush, og siden hodet mitt var for langt nede i doen til at sensoren "så meg" så flusha den med full styrke, og spy og dassvann splætta rett opp i trynet mitt igjen! :/ Dette gjorde selvfølgelig at jeg ble forvandlet til eksorsist-jenta og spydde mer som en foss mens jeg prøde å dukke unna flushinga hvert 10 sekund eller noe. Man går vel inn i en slags overlevelses modus når slike ting skjer, og jeg gjorde det som jeg måtte, nemlig å spy ferdig og deretter lete etter noe å vaske meg med og prøve å se normal ut når jeg kom tilbake til alle som satt å spiste. Desverre var det hverken såpe eller papir på denne doen, og jeg kjente panikken spre seg i kroppen, mens jeg desperat prøvde å skrubbe hendene og ansiktet mitt tom for ekkelt sort spy. Spør ikke meg om hvorfor det var sort, fordi jeg hadde hverken spist eller drukket noe som var i den fargen, men nå var det nå en gang slik. Nesten ferdig med vaskinga oppdager jeg at jeg har spydd på singleten min, og da var det like før jeg sank ned på gulvet og begynte å gråte, men igjen, det er noe som skjer med deg i slike situasjoner og jeg tok meg sammen, vaska og skrubba den med fingrene og vann, før jeg gikk ut igjen (litt bedre form) og prøvde å late som ingenting. Jeg tror Ronnie så grønnfargen på meg fra langt borte i fra, så uten å diskutere det noe særlig så tilbydde han seg å kjøre oss tilbake til hotellet med en gang i steden for å reise på en videre omvisning på Marinaen (thank God).

Vel tilbake på hotellrommet stupte vi i seng, og senere på kvelden reiste vi på Zoo, og Night Safari ca. 35min utenfor sentrum. Det var _kjempespennende_! Dyreshow, flaggermus-bur som man skulle gå igjennom, og de berømte togturene på kveldstid som kjører gjennom hele parken slik at man får se dyrene som er våkne på natta også, og alle de eksotiske dyrene :)
Vi hadde det fantastisk, og jeg oppdaget en egen "Ben and Jerry's" butikk! <3<3 Siden jeg er en major Ben and Jerry's stalker etter at jeg oppdaget isene deres på 7/11 i Norge, så ble jeg som en liten valp som hoppet rundt og tok bilder og "posa" ved siden av skiltet :D
Etter dyreparken tok vi taxi til Clark Key, og for en fantastisk nydelig perle det var! Fontener, lys, pariserhjul, resturanter og massevis av folk i godt humør :)

Vi "snubla" over en live opptreden på et sted som hette "Crazy elephant"og bandet som spilte (Durian roach) var kjempeflinke!
Vi kjøpte oss hver sin nydelige kebab med en koselig mann på gata, og tok taxi tilbake til hotellet veldig førnøyde med dagen! :)

Fredagen sov vi veldig lenge, og sto ikke opp før et par timer før vi skulle spise middag med Thomas (som tidligere er nevnt) og Sharon (Skanvik) (Vi har møtt Sharon på julebord på Ellingsøya i Desember -08 :) )
Vi tok en taxi til Long bar på Raffles Hotel (suuuuuperfancy) og drakk den berømte Singapore Sling, mens vi spiste ferske peanøtter og heiv skallet på gulvet :)
Vi måtte jo selvfølgelig også prøve "half a yard"-øl, som består av et utrolig stilig høyt glass med lang hals og en "bolle" nederst som man setter i et trestativ :D Kjempespennende!

Sharon henta oss utenfor og tok oss med til en uvanlig resturant med et slags "biker-preg" over seg. Vi fikk en _nydelig_ biffmiddag! Under en kjapp tur på do, titter "stalker-Susanne" frem igjen, da jeg finner en "Ben and Jerry's sticker klistra på veggen blandt maaaaange andre ting, der det står: "If it's not fun why do it?" <3<3 Begynner nesten å tro at det er Ben and Jerry's som følger etter meg :D
Etterpå tok Sharon og Thomas oss med St.James (et diiiiiigert bygg med vanvittig mye forskjellige uteplasser) og det viser seg at vi får komme inn på VIP-avdelingen fordi Sharon har trukket i noen tråder :) Vi ble riktignok stoppa av vakta, og det var like før vi ikke slapp inn fordi vakta mente at Nils Ivar var 16år (haha) ! Til og med når han viste Visa-kortet så mente han på at det ikke var "gyldig legitimasjon" :p Jeg derimot slapp rett gjennom med mitt førerkort som sier at jeg er 22år, selv om der var 25års aldersgrense :p Kan vel konkludere med at det var stappa fullt der, og at det var var mer "ønskelig" å ha jenter der enn menn ;p Vi slapp til slutt forbi etter at Sharon megla litt på Kinesisk, og vèl inne var det fullstappa med hippe folk og live-band :D

Det var desverre så mye folk der at vi ikke kunne få et bord, og siden "henging i baren" i timesvis kan bli ganske slitsomt, tok vi oss noen pils og reiste videre til "Muddy Murphy's" som er Peder (pappaen til Nils Ivar) sin favorittbar i Singapore :) Det var det en avslappet stemning og hyggelige folk fra hele verden :)
Live-band var der også, og 2 sekunder etter vi hadde satt oss fyrte de igang "Scorpions - Wind of change" som var min bardomsfavoritt i mange år når jeg var pur ung :D Nils Ivar ville danse (litt på en snurr kanskje? hehe) og etter litt om og men så sto vi rett foran og klinedansa til god-musikken :D Resten av kvelden var utrolig hyggelig, og det var nesten med en liten tåre i øyekroken vi skiltes fra snille, søte Sharon, og Thomas som har passet på oss fra det sekundet vi kom hit ;) THANK YOU THOMAS!! :D (stakkaren forstår vel ikke så mye at denne bloggen her :) ) Etter en kjapp nattmat-tur på McDonald's ble det full galopp tilbake til hotellet i pøsregnet som på magisk vis plutselig var over oss, slik som bare Asia kan. Nils Ivar ramla i seng med 1 nugget i magen, og jeg pakka sammen baggasjen og rydda til dagen etter, siden jeg vet av erfaring at ingen av oss to er særlige til morgenfugler ;)

Neste morgen var det full fart ferdig, og klart for en 2 timers flytur med Singapore Airlines til Bangkok :D
-Susanne-

Posted by nmyklebust 07:12 Archived in Singapore Tagged backpacking Comments (4)